Pokud doprovázíte a hrajete melodii,
pak je důležité, aby melodie byla vždy nejvyšším tónem v tom,
co v tu chvíli všechno na kytaru drnkáte.. :o)
Pokud hrajete nějaký tón jako melodii,
pak by k němu měly znít doprovodné akordy takové,
s kterými hraný tón melodie hezky zní.
Buď je melodický tón v akordu obsažen nebo je na dosah tercie k některému tónu doprovodu.
Tercie je odstup jednoho tónů od druhého o dva tóny v dané stupnici.
Třeba od tónu G ve stupnici G dur je tercií tón H.
Pokud tón s akordem neladí, může jím být doprovázen jen krátkou chvíli,
a to jako tón přechodový k tónu, který zase už ladí.. :o)
Teď už k obrazkům níže, zkuste si zahrát za sebou následující hmaty.
Zahrajte jen vyznačené struny.
Můžete na ně jen drnknout nebo na nich chvilku vybrnkávat nějaký rol.. :o)
Rol je pravidelně se opakující postup vybrnkávání pravou rukou.
Pokud hmaty zahrajete postupně za sebou,
bude vám znít stupnice G dur i s jejím doprovodem.
Naučte se toto nazpaměť,
pomůže vám to při vašem hraní melodie společně s doprovodem.. :o)
Hvězdičky značí struny, které v akordu nezní.
Místo akordu D7 doprovázející tón c můžete zkusit zahrát akord C podle tohoto prstokladu..
Nebo zkuste druhý hmat a to D7 sus4 :o)
Jestli chcete něco podobného pro vyšší tóny, pak pokračujeme :o)
A dvě alternativy k D7 jako v prvém případě..
|