Jestli chcete zkusit něco podobného, koukněte třeba na to, jak jsem to řešil já.
No také jsem koukal, jak to funguje, jinde :o) - přiznávám..
Použil jsem dřevěný bukový hranolek, který prodávají obvykle v železářství, teda aspoň u nás ve Vrchlabí.
Ta lišta má rozměr 10 x 30mm a délku okolo jednoho metru.
Z tohoto hranolku jsem nařezal díl modrý, zelený a po dvou dílků žlutých a okrových.
Hnědý valeček byl říznutej z kulatiny (asi javor), pak je potřeba trocha kůže na pohonné řemínky,
Přiměřeně silná a dlouhá tažná pružinka (ze železářství.)
Dále pak 12 malých vrutů okolo 17mm délky a ještě dva šrouby se závitem M5 o délce asi 50mm.
Na paličku jsem použil špunt od šampaškého
a tyčka je ze sklolaminátu ta byla původně na nějakém drakovi, ale stačil by asi i kus štípnutého bambusu.
A teď fotografie skutečných dílů.. na kterých se to všechno ladilo ( proto ty dírky navíc ):o)
První díl (modrý) je jednoduchý, je to základna,
do ní jen ve vyznačených místech z obou stran předvrtáte otvory pro jádro vrutů.
Takže vrtáčkem okolo průměru 2mm a hloubka vrtání odhadem, asi okolo 7mm..
Druhý díl (zelený), pedál, budeme muset vyříznout do požadovaného tvaru.
Naměříme bod na vrtání skrz, a navrtáme postupně až do průměru 5,5mm,
aby se pedál mohl volně pohybovat na šroubu M5. Tady zaleží na kolmosti vrtu..!!
Opět si předvrtáme naznačené otvory pro vruty průměrem vrtáku asi 2mm (pro uchycení pružiny a řemínku)
Nařežeme si dva dílky (žluté) na uchycení pedálu...
A dva dílky (okrové) na uchycení válečku pro paličku.
Do těchto čtyř dílků si navrtáme dírky pro uchycení k základně o průměru asi 3,5mm podle užitého vrutu.
Popřípadě můžeme tyto otvory zahloubit, aby se hlavy vrutů po dotažení schovaly.
V naznačených místech navrtáme dírky pro osové šrouby a to o průměru asi 4,5mm
Šrouby si v těchto děrách vytlačí závit, takže nebudete potřebovat matici.
Navíc je fajn, když mají ty dva osové šrouby závit jen na konci.. :o)
Nyní provrtáme středem váleček (hnědý) průměrem 5,5mm, aby se váleček na šroubu moh´ volně otáčet.
A též upravíme výšku válce na asi 27-28mm, aby nedrhl o stěny.
Dílky máme připravené, můžeme se dát do montáže kostry dupáku.
Pokud chcete mít nákres všech chystaných dílků, pak tady to je .
K základně (modré) pomocí vrutů (popřípadě i lepidla) přiděláme boky ( žluté i okrové).
Ke kostře přiděláme pohyblivě pedál (zelený) pomocí jednoho ze šroubů.
Pokud se pedál nechce volně otáčet, znovu to rozeberte,
a pedál v místě uchycení vemte z obou stran smirkovým plátnem, aby byl užší.
Po přidělání pedálu přiděláme pohyblivý válec.
Po té přiděláme hnací řemen podle nákresu, použijeme k tomu dva vruty.
Do řemínku před přiděláním doděláme třeba pomocí šídla dva otvory.
Na druhou zkrácenou stranu pedálu přišroubujeme vrut pro přichycení tažné pružiny.
Na druhou stranu pružiný přidělejte vracecí řemínek.
Druhý konec řemínku přišroubujte pro proděravění na válec tak, aby pružina vracela pedál do vodorovné polohy.
To je ta vodorovná poloha pedálu...
Nakonec do válce mezi hnací řemínky ( tedy doprostřed ) navrtejte dírku pro zasunutí paličky.
Inspirujte se nákresem níž.
Pohled pro techniky :o)
Reálné pohledy pro přidělání hnacích řemínků..
Cena hranolku byla, když jsem ho kupoval, 22Kč :o)
Řemínek je sestřižený a provlečený okem pružiny a ohnutý zpět.
Pak je ohyb řemínku zajištěný omotáním drátkem nebo čímkoliv jiným ... :o)
Pohled na dupák v akci..
Inspirujte se nákresem níž.
Pohled na sestavený dupák zvrchu.
Při přenášení dupáku oddělte paličku od dupáku.
Zabere to pak méně místa.. :o)
Ještě zabezpečit, aby vám dupák neutíkal po podlaze :o)
A jak to pak funguje ?
funkce.
A je to....
:o)
10.12.2017 -b-
|