Bobešova
škola


9.Stupnice G dur
hmatník..

3.2.2012 -b-


ZPĚT




NAHORU




DOLU









Obrázky

Stupnice G dur

Na klavíru je to jednoduché, jeden tón - jedna klávesa.
Kytara jeden tón dokáže zahrát až na třech místech,
no a proto je to i s hraním stupnic poněkud složitější.
Složitější ?
Kytaristům stačí malý posun po pražcích,
A to co byla stupnice G dur je náhle se stejným prstokladem As dur.
Zkuste si to na klavíru, utopíte se v černých a bílých klávesách :o)


Tak tedy k věci..
Před sebou máte hmatník kytary. V levém obrázku je zobrazený prstoklad levé ruky.
Zobrazená čísla v kroužcích znamenají 1 ukazováček, 2 prostředníček, 3 prsteníček 4 malíček
a prázdné kolečko pak prázdnou (nezmáčknutou) strunu.
Umístění kroužků pak ukazuje kde je stisk struny nad pražcem.
Kroužky jsou umístěny v místech tónů stupnice G dur.

V pravém obrázku už máte zobrazena umístění jednotlivých tónů stupnice.
Zkuste si nyní vzít na klín naladěnou kytaru a zahrajte si stupnici tak, že začnete na třetím pražci nejsilnější struny od tónu G.
Postupně si vyhledávejte tóny stupnice: G A H C D E F# G ...
Zkuste dodržet přesně prstoklad, má to smysl, hraje se lépe.. :o)
Pravě zkoušíte hrát stupnici G dur i s prázdnými strunami.
G dur s prázdnými strunami


Zkuste si tu samou stupnici zahrát poněkud jinak,
použijte k tomu vyobrazení hmatníku na následujících obrázcích.
Prstoklad se liší oproti předchozímu tím, že nepoužívá prázdné struny.
Má to své výhody... :o)
Pokud celý prstoklad po hmatníku posunete o pražec dolů, tedy k vyšším tónům,
pak hrajete stupnici o půltón vyšší.
G dur bez prázdných strun


No a pokud byste chtěli hrát stupnici G dur ještě na vyšších tónech,
pak si zkuste tento prstoklad.
Jsou to opět, jak už jste si asi všimli, dvě stupnice za sebou.. :o)
A ta naznačená šipka je, že přesouváte prst 1, tedy ukazováček, z pozice IX. na pozici XII.
Jinak v tom není žádná záludnost.
Prstoklad opět nevyužívá prázdných strun,
takže to lze celé posouvat nahoru či dolu pro jiné stupnice.
G dur bez prázdných strun


Pokud byste chtěli vidět, jak je to s hmatníkem v G duru oproti notám,
Podívejte se na nasledující obrázek.
Jednotlivé stupnice v G dur jsou odlišeny odstínem koleček.
Všimněte si, že G ze třetího pražce nejtenčí struny se na hmatníku několikrát opakuje.
A nejen G... :o)
A v tom je právě záludnost hraní na kytaru podle not.
Právě proto se k zápisu skladeb dá použít i tabulatura
a mnohdy vám řekne o technice hry více než notový zápis.
G dur hmatník
G dur noty


Z nabídky tónů na hmatníku nemusíte jen hrát stupnice a melodie,
ale lze z nich poskládat i akordy.
Akord je souznění tří a více tónů.. :o)
Pokud se zaměříme třeba jen na akord G dur z tónu G, H, D,
pak ho můžete v různých místech hmatníku vytvořit odlišnými hmaty.
Není špatné o těchto hmatech vědět a ovládat je.
G dur akordy


Pokud doprovázíte a hrajete melodii,
pak je důležité, aby melodie byla vždy nejvyšším tónem v tom,
co v tu chvíli všechno na kytaru drnkáte.. :o)

Pokud hrajete nějaký tón jako melodii,
pak by k němu měly znít doprovodné akordy takové,
s kterými hraný tón melodie hezky zní.
Buď je melodický tón v akordu obsažen nebo je na dosah tercie k některému tónu doprovodu.
Tercie je odstup jednoho tónů od druhého o dva tóny v dané stupnici.
Třeba od tónu G ve stupnici G dur je tercií tón H.

Pokud tón s akordem neladí, může jím být doprovázen jen krátkou chvíli,
a to jako tón přechodový k tónu, který zase už ladí.. :o)

Teď už k obrazkům níže, zkuste si zahrát za sebou následující hmaty.
Zahrajte jen vyznačené struny.
Můžete na ně jen drnknout nebo na nich chvilku vybrnkávat nějaký rol.. :o)
Rol je pravidelně se opakující postup vybrnkávání pravou rukou.
Pokud hmaty zahrajete postupně za sebou,
bude vám znít stupnice G dur i s jejím doprovodem.
Naučte se toto nazpaměť,
pomůže vám to při vašem hraní melodie společně s doprovodem.. :o)
Hvězdičky značí struny, které v akordu nezní.
akord s tónem akord s tónem akord s tónem akord s tónem
akord s tónem akord s tónem akord s tónem akord s tónem

Místo akordu D7 doprovázející tón c můžete zkusit zahrát akord C podle tohoto prstokladu..
Nebo zkuste druhý hmat a to D7 sus4 :o)
akord s tónem akord s tónem




Jestli chcete něco podobného pro vyšší tóny, pak pokračujeme :o)
akord s tónem akord s tónem akord s tónem akord s tónem
akord s tónem akord s tónem akord s tónem akord s tónem
A dvě alternativy k D7 jako v prvém případě..
akord s tónem akord s tónem


Jen ještě takové malé zamyšlení nad akordem D7 sus4, někdo by ho moh nazvat i D7 4
Skládá se z tónů D G A C to je asi vpořádku, 1., 4., 5. a 7.tón stupnice D dur
Když ho přeskládáte tak jak je hraný v našem hmatu, pak to je A D G C..
To je ale ze čtyř tónů poskládaný kvartový akord :o)
Jen pro vysvětlení, náš pohled na skládání akordů je terciový..


A to je pro tenhle článek zatím všechno..
Přeju vám příjemné studování hry na kytaru.

3.2.2012
-b-

na začátek