procesor
51
Co je to procesor..
1. Co je to procesor
Procesor je součástka s mnoha nožičkami. I tak se na to dá podívat, ale nic vám to o součástce neřekne. Procesor je vlastně nejsložitější součástka, kterou člověk vymyslel. Ale to je také zavádějící. Tak tedy představte si, že by procesor byl černá krabička a uvnitř by seděl malý človíček u stolu, s knihou, telefonem, papírem, tužkou, gumou, a zatím po tmě... |
A najednou někdo zapne světlo, připojí procesor k napájení. V místnosti se rozsvítí, človíček se probudí, otevře knihu na straně 0 a začne číst.. A co přečte? Přečte první příkaz programu, který byl pro něj někým z lidí připraven. Ten program se skládá z jednoduchých příkazů a ten človíček v procesoru ví přesně, jak na ně reagovat.
Pro človíčka v procesoru je důležité pamatovat si adresu, kde právě čte. A dále je pro něj důležité, aby okamžitě a správně reagoval na příkazy, které právě přečetl.
Jelikož je ale človíček vytvořen jako soustava elektronických obvodů, nedělá chyby a reaguje pořád stejně rychle. Jediné chyby, které se může dopustit je, když musí reagovat na náš špatně napsaný program. Kniha, z které človíček čte také není papírová, je jí elektronická paměť, která se skládá s adresovatelných míst, a v jejích jednotlivých buňkách nejsou zapsaná slova, ale pouze čísla, která mohou být jen v rozsahu od 0 do 255. Procesor však ví, jakou instrukcí na jaké číslo reagovat, je to pro něj kód instrukce. Aby se program z paměti po každém vypnutí procesoru nevymazal, je pro uložení programu použita paměť, která nezapomíná ani po vypnutí. Myslím si, že přirovnání této paměti ke knize je velmi trefné. Pevná paměť s programem musí být připravena dávno předtím, než se procesor spustí. Některé procesory mají programovou paměť uvnitř svého pouzdra, knihu uvnitř své místnosti, ale někdy je tato paměť další součástkou, která je s procesorem spojená a človíček-procesor pak čte instrukce jakoby přes okno do druhé místnosti a na dálku si ovládá listovaní knihou.
Teď se na to podíváme z nadhledu. PROCESOR si pamatuje adresu odkud čte program. Procesor má k dispozici KNIHU, tedy programovou paměť, z které pouze čte instrukce, aby se podle nich choval. Pro další činnost má část přepisovatelné paměti, PAPÍR, tuto paměť si procesor adresuje, a buď z ní data čte nebo do ní zapisuje. I zde platí, že na jeden list papíru, tedy do jedné paměťové buňky lze napsat jen číslo v rozsahu od 0 do 255.
Prozradím vám jednu věc, z paměti programu, KNIHY, i z paměti dat, PAPÍRU, nelze číst (zapisovat) libovolnou rychlostí. Každá paměť potřebuje určitý čas na to, aby po přijetí adresy od procesoru byla předána správná data ke zpracování. Asi jako když vy rychle listujete knihou na stránku 127 a máte přečíst první slovo nahoře. Samozřejmě, že u pamětí to je mnohem rychlejší, ale přece. I samotný procesor by mohl svoji rychlost měnit s velikostí napájecího napětí či teplotou okolo něho. Pro vyřešení tohoto problému a také pro jednoznačný chod akcí v procesoru, potřebuje celý systém taktovací hodiny.
Po vykonání příkazu z adresy 50 se zvětší adresa na 51 a načte se další instrukce.
Touto instrukcí je pro nás načtení čísla 1 a jeho odeslání na výstup 0.
Teď už jenom na závěr. Samozřejmě, že človíček v procesorovně může dostat příkaz, kdy má něco sečíst, odečíst a podobně, a proto má někde schovanou kalkulačku, která mu při těchto příkazech pomáhá. Potom zde mohou být vstupy, které vytvoří přerušení jeho činnosti. Třeba zazvoní telefon.. :o)
V tom okamžiku dá človíček do knihy záložku, a knihu programu otevře na stránce, kterou má někde poznamenanou, pro činnost v případě zazvonění telefonu.
Pak vykoná právě tento program a na jeho konci se opět vrátí k záložce a pokračuje dál v přerušené činnosti.
Takovýchto žádostí o přerušení programu může v jeden okamžik přijít víc. Pak se buď čeká, až se dodělá první přerušení,
nebo se do knihy programu vetne záložka 2 a spustí se další program, který řeší neodbytnou situaci..
Přerušení může přicházet i od načítání času.. Ale to až příště, myslím si, že jsem vám na začátek dobře zamotal hlavu.. :o)) |